Mitä elämä on sinulle opettanut?

Eräällä facebook ystävälläni on tapana julkaista joka aamu jokin viisaus, tai kysymys. Nykyään odotan joka aamu, mikä kysymys siellä tänään odottaa. hetki sitten tämä ystäväni julkaisi kysymyksen " Mitä elämä on sinulle opettanut?"

Tämä oli kysymyksenä sellainen, että oli pakko pysähtyä hetkeksi miettimään mitä tämän astinen elämäni on oikeasti opettanut minulle. Toki se on opettanut tietynlaista nöyryyttä, se on opettanut, että asioilla on tapana järjestyä, mutta tämän kaltaiset opit eivät kuitenkaan missään nimessä ole olleet niitä tärkeimpiä.
Elämä on opettanut paljon. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että tärkeimmät opit ovat vasta edessä päin. Tärkeimmät opettajani tässä elämässä ovat ehdottomasti omat lapseni. Odotan innolla, mitä vanhemmuus minulle vielä opettaakaan, sillä  tähän asti se on ollut suurin opettajani.
Jos mietin oppeja vanhemmuuden ulkopuolelta, tärkeimmät oppini tähän mennessä, joita haluan opettaa myös omille lapsilleni ovat rehellisyys ( vaikka välillä tuntuu ettei rehellisyys kannata..), itsensä ja muiden kunnioitus ja rakastaminen ( jos et pysty rakastamaan itseäsi miten voit rakastaa muita), empaattisuus, sillä sitä maailma tarvitsee koko ajan enemmän sekä päämäärätietoisuus.
Olen erityisesti lapsena ja nuorena ollut itse jopa liiankin päämäärätietoinen. Olen onnellinen siitä, että olen hieman pehmentynyt sen suhteen....
Yksi tärkeä oppi, josta on hyvä muistuttaa itseään aika ajoin on myös se, että menneisyytesi ei määrittele sinua, vaan ne valinnat joita teet tänään ja huomenna. Aina täytyy löytyä uskoa ja toivoa siihen, että asiat järjestyvät, ja että voit itse asioihin vaikuttaa.

Haastankin hellepäivien lomassa sinut hiljentymään ajatustesi kanssa hetkeksi ja miettimään, mitä tämän astinen elämäsi on sinulle opettanut!

Kommentit

Suositut tekstit