Mitä uni ja lepo merkitsevät minulle?

Olin joskus ihminen, joka leuhki sillä että etten taaskaan ollut kerennyt nukkumaan kuin kaksi tuntia töiden välissä ja taas vaan mentiin. Ihmettelyt kuittasin naurulla ja tokaisulla " kyllä sitä nuorena jaksaa".

Lähes kymmenen vuotta sahasin samaa rataa. Kahta työtä päällikkäin tekevänä. Kun toinen vuoro loppui klo 03, alkoi seuraava työvuoro toisessa paikassa klo 06. Näillä mentiin eikä meinattu!

Näin itseasiassa mentiin siihen asti kun minusta tuli Äiti. Vasta sen jälkeen ymmärsin, että lepo on oikeasti avain jaksamiseen. Ilman riittävää lepoa elimistö ei vaan toimi, ja silloin vastustuskykykin hipoo jo olematonta.


Itse olen jo reilun vuoden  mittaillut omaa palautumistani Firstbeat hyvinvointianalyysin avulla. Pyrin tekemään mittauksen kolmen kuukauden välein nähdäkseni missä mennään. Mitä olen tehnyt oikein, missä minulla on vielä parannettavaa.

On ollut kertoja, jolloin stresitasoni ovat olleet lähempänä sataa ja unenlaatu on sitä luokkaa, ettei sitä ole edes uneksi voinut kutsua. Olen myös huomannut miten paljon työajan ulkopuolinen aika vaikuttaa uneeni ja kykyyni rentoutua.

Olen pyrkinyt tietoisesti sammuttamaan television ainakin tuntia ennen nukkumaan menoa. Olen myös pitänyt huolen siitä, että makuuhuone tuuletetaan jotta ilma olisi mahdollisimman raikas.
Odotan vielä sitä päivää kun pystyn mennä nukkumaan ilman, että vilkaisen vielä ennen valojen sammuttamista sosiaalisen median kanavat. Uskon, että kun pääsen siitä tavasta yli, unenlaatuni paranee huomattavasti.
Uneeni on vaikuttanut paljon myös se, että lapsemme nukkuu nykyään omassa sängyssä. Enää uneni ei ole koiranunta, vaan huomaan nukkuvani todella syvää unta.
Nyt kun flunssakausi on pahimmillaan, se toki myös näkyy väsymyksenä. Itselläni ainakin keho huutaa lisää lepoa taistellessaan flunssaa vastaan. Viime päivinä en ole herännyt niin aikaisin kuin normaalisti, vaan olen antanut keholleni sen kaipaamaa unta pari tuntia pidempään.
Koen myös ehkä jotenkin pelottavana sen, että välillä tunnen jääväni monesta asiasta paitsi, sillä valitsen mieluummin hyvät yöunet. En juurikaan käy ulkona, mikä tavallaan välillä harmittaa, sillä kyllä jokainen meistä välillä kaipaa kunnon irtiottoa normaalista arjesta. Mutta koen kuitenkin, että kehoni tarvitsee tietyn määrän unta, ja jos valvon tai käytän alkoholia, kehoni tarvitsee myös aikaa siitä palautumiseen yllättävän paljon, ja aikaa ei aina ole.

Olen myös oppinut, että silloin kun ollaan kipeitä, ollaan kipeitä ja keholle on silloin annettava lepoa ja ravintoa. Itselläni flunssat pakkaavat olla hyvin pitkäkestoisia, mikä yrittäjänä on todella ärsyttävää, sillä yksinyrittäjänä kukaan ei ole tekemässä töitäni jos olen sairaana.

Itse asiassa juuri tänään minun oli peruttava asiakkaani, sillä olo on todella flunssainen ja räkäinen. Ja sekös hatmittaa, mutta sille ei mitään voi.
Kotia kohti siis ja sohvalle!


Kommentit

Suositut tekstit